Kateřina Kašparová
23. 09. 2022
Někteří dospělí si velmi rádi chodí číst do kavárny. Jsem jednou z nich. Miluju dobrou kávu a dobrou literaturu. Sednu si na měkoučký gaučík, objednám kávu a otevřu knihu tam, kde jsem předchozí večer skončila. Často pak zapomenu na čas, který venku běží tak nějak jinak.... Ráda bych vám představila ideu čtenářské čajovny, kterou s dětmi můžeme realizovat napříč jakýmkoliv stupněm vzdělávání a která, jak věřím, dětem přináší více, než jen samotný čtenářský deník.
Děti se na začátku školního roku dozvědí pravidla čtení v konkrétním ročníku. Ve 4. ročníku mají přečíst 1 knihu za měsíc, přičemž nestanovuji počet stránek. Za rok by tedy měly přečíst 10 knih, z nichž dvě mohou být komiksové.
Na začátku měsíce si stanovíme den, kdy se bude čtenářská čajovna konat. Většinou je to poslední hodina čtení v měsíci. Někdy se stane, že se nám čtenářská čajovna protáhne, a tak jsem hodiny čtení naplánovala na poslední hodinu ve čtvrtek. Nevadí pak, když trochu přetáhneme, protože zasahujeme pouze do družiny.
V týdenním plánu, který děti dostávají každé pondělní ráno do svých deníčků a jeden také visí ve třídě na nástěnce, připomenu, že se čtenářská čajovna koná. Děti už vědí, že by měly zapracovat na dočtení knihy a vypracování tzv. čtenářské karty. Čtenářskou kartu rozdám na začátku měsíce, takže všichni vědí, na co se v knize mají zaměřit, aby ji byly schopní později snadno vyplnit.
O přestávce uvařím konvici čaje. Pravidelně ji vařím už hodinu předem, aby čaj nebyl příliš horký. Volím vhodné bylinkové směsi, které jsou míchané pro děti. Děti si mezitím připraví své knihy a čtenářské karty. Časovač nás upozorní, kdy se máme sejít v kruhu s potřebnými pomůckami. Na začátek hodiny připravím na stolečky konvici s čajem a každému jeden kelímek. Čaj si rozlijeme a můžeme začít.
Volbu toho, který o své knize začne mluvit střídám. Jednou volíme náhodně losováním, jindy nechám hlasovat, někdy začnu sama a jindy někoho prostě vyvolám (nejméně často).
Ne vždy. Někdy cítím potřebu zařadit tzv. rychločajovnu, kdy se zaměřujeme pouze na prezentaci čtenářských karet. Každý svou knihu ukáže, pošle po kruhu a prezentuje vypracovanou čtenářskou kartu. Na konci si necháváme čas na společnou reflexi v kruhu.
Zhodnocení uskutečňujeme společně s dětmi. Probíhá formou diskuse, doplňujících otázek od spolužáků a samotného hodnocení a případných doporučení samotného čtenáře.
Čas od času se ozve někdo, že by rád sdílel svou knihu dříve. Takové podněty velmi ráda přijímám a výuku upravuji tak, aby dotyčný čtenář měl kdykoliv možnost svou knihu s ostatními sdílet. Radost, kterou jeho vnitřní motivace přináší je totiž nakažlivá a ostatní pozitivně ovlivňuje. Čajovnu však pořádáme opravdu pouze jednou za měsíc.
Chtěla bych popřát chuť dalším učitelům pořádat s dětmi čtenářské dílny, čtenářské čajovny a jiné čtenářské aktivity, které děti pozitivně motivují k aktivnímu čtenářství. Je totiž už dlouho jasné, že pouhé čtení z čítanek, které jsou mnohdy „sto let za opicemi“, má ve většině případů za následek pouze ztrátu chuti číst cokoliv jiného.
Vystudovala jsem pedagogickou fakultu UHK v oboru učitelství pro 2. stupeň ZŠ anglický jazyk a výtvarná výchova. Založila jsem lesní školku Lišákovo doupě. V současné době pracuji jako učitelka v malotřídní škole. Věnuji se autorské malbě a grafické tvorbě materiálů pro učitele.
Přečtěte si další tipy a nápady na výuku, která nenudí.
Umění psát je jednou z úplně základních dovedností, kterou se děti ve škole učí. Jak na to, aby psaní ve škole nebyly jen opisy, přepisy a diktáty, ale aby podněcovalo kreativitu, fantazii, posilovalo mnoho dovedností a aby děti zároveň bavilo?
Jak přizpůsobit výuku, aby podpořila každého žáka? Individualizace a diferenciace přinášejí způsoby, jak lépe reagovat na různé potřeby dětí a jak jim pomáhat rozvíjet schopnosti na maximum.
Halloween je mezi dětmi i dospělými velmi oblíbený svátek, který nejen na 1. stupni nabízí skvělou příležitost pro kreativní a zábavné učení. Může přinést spoustu radosti skrze jednoduché aktivity nebo didaktické hry spojené s tímto tajemným a kouzelným obdobím.
Každý čtvrtek vám pošleme newsletter s pečlivě vybranými tipy na hotové materiály, nápady do výuky, pozvání na webináře a speciální akce.