Zuzana Štěpánková
23. 05. 2024
Zaměřte se na sledování a podporu pokroků žáků. Představím vám pár metod a nástrojů, které využijete pro formativní přístup v praxi.
Zpočátku je to zdlouhavý proces, ale má smysl a vynaložené úsilí se vrátí zpět. Nejefektivnější je, když si mapy tvoříte pro své žáky sami. Berte ty mé jako pomoc, možnost nebo inspiraci. Jsou skvělým vodítkem pro konzultace a své využití najdou i při tripartitách nebo tvorbě slovního hodnocení. Ale největším benefitem je, že žák, učitel i rodič vidí ty obrovské skoky, které se při učení odehrávají.
Vybavíte třídu novým doplňkem, nadepíšete kolíčky jmény a sledujete, kde se žáci zrovna nachází. Pokud je žák dlouho na jednom místě, je vhodné podat mu pomocnou ruku.
Seznámí se s různými druhy hodnocení a naučí se v praxi využívat novou dovednost, která se jim bude hodit i do budoucna:
Vyzkouší si metody a přístupy k hodnocení žáků během školního roku. Každý měsíc získávají nový pohled na učení a hodnocení, což umožňuje pružně reagovat na potřeby žáků a situace ve třídě.
Odpadne spousta nevyžádaných otázek, protože checklist dává dětem jasné instrukce, jak postupovat při práci. Výstupy práce se rychleji a přesněji hodnotí, což šetří čas.
Formativní přístup, zavedení a vymýšlení vhodných metod přímo pro vaši třídu, vyžaduje velkou časovou dotaci, ale díky těmto nástrojům mají učitelé možnost lépe porozumět potřebám svých žáků a efektivněji je podporovat ve vzdělávacím procesu. Nejvíce úsilí vynaložím mimo vyučující hodiny, s dětmi ve třídě mi pak vzniká ideální čas na jejich pozorování. Získávám informace o jejich pokroku a používám je k upravení výuky.
Proč stojí za to věnovat čas a energii formativnímu hodnocení? Jaké jsou klíčové principy formativního hodnocení? Praktické příklady do výuky.
Jsem učitelka na prvním stupni, snažím se být oporou a průvodcem dětí od první do páté třídy. Mám jedenáctiletou praxi a jako všichni jsem si celou dobu procházela a stále procházím vývojem, který mě posouvá, pro mě srozumitelným směrem. Prošla jsem si skvělými školeními, načerpala spousty inspirací od kolegyň, dětí a díky tomu vznikla i ZŠ Jinak.
Praktické tipy, jak naložit s pracemi žáků od Renaty Tylšové.
Přečtěte si další tipy a nápady na výuku, která nenudí.
Umění psát je jednou z úplně základních dovedností, kterou se děti ve škole učí. Jak na to, aby psaní ve škole nebyly jen opisy, přepisy a diktáty, ale aby podněcovalo kreativitu, fantazii, posilovalo mnoho dovedností a aby děti zároveň bavilo?
Jak přizpůsobit výuku, aby podpořila každého žáka? Individualizace a diferenciace přinášejí způsoby, jak lépe reagovat na různé potřeby dětí a jak jim pomáhat rozvíjet schopnosti na maximum.
Halloween je mezi dětmi i dospělými velmi oblíbený svátek, který nejen na 1. stupni nabízí skvělou příležitost pro kreativní a zábavné učení. Může přinést spoustu radosti skrze jednoduché aktivity nebo didaktické hry spojené s tímto tajemným a kouzelným obdobím.
Každý čtvrtek vám pošleme newsletter s pečlivě vybranými tipy na hotové materiály, nápady do výuky, pozvání na webináře a speciální akce.