Marcela Přibylová
17. 02. 2023
Svět se neustále vyvíjí a my, jako učitelé, na to musíme reagovat. Často z toho máme strach, protože málokdo má vzdělání ve všech nových oblastech, které do vzdělávacích plánů přibývají. Takovým strašákem by se pro některé mohla stát i nová informatika. Ukážeme vám, že se ale není čeho bát.
26. září 2022 proběhl prostřednictvím Učitelnice skvělý webinář Marcely Přibylové s názvem Nová informatika:
Marcela pro vás tohoto strašáka rozpitvala na mikročástice a ukázala, jak plnit jednotlivé výstupy nebo jak efektivně propojovat informatiku s ostatními předměty. To vše na základě vlastních zkušeností. Když se na informatiku podíváte blíž a očima Marcely Přibylové, zjistíte, že zdaleka nejde jen o nuly a jedničky. Rozvoj informatického myšlení se díky jejím tipům stane přirozenou součástí vaší výuky, který bude bavit vás i žáky.
Pro snadnější proniknutí do nové informatiky vám určitě pomůže seznámení s novým RVP (např. RVP Informatika 2021 nebo iMYŠLENÍ)
Zaměřte se na tyto oblasti:
Po bližším zkoumání zjistíte, že vzdělávací oblast „Informatika“ lze rozdělit na čtyři tematické celky:
Nejdůležitějšími úkoly pro první stupeň ale rozhodně jsou:
V následujících řádcích jsou aktivity a projekty, které Marcela Přibylová vyzkoušela se svou třídou a osvědčily se jí.
Vkročit do světa dat a lze velmi přirozeně přes sloupcový graf nebo šifrovací tabulku.
Můžete zkoumat rozložení libovolného jevu ve třídě, např. kdo má narozeniny v kterém měsíci. Pokud máte školu u silnice, můžete zaznamenávat barvy aut... jakákoliv data lze následně třídit dle četnosti a děti pak přirozeně vyvodí, k čemu takový graf slouží.
Šifrovací tabulku můžete použít třeba tak, že si ke každému písmenku děti nakreslí obrázek a pak zašifrují text pro spolužáka.
Projekt Lentilky aneb logická lentilková matematika je dobrý další krok do světa informatického myšlení. První úkol byl rozsypat lentilky a roztřídit je podle podobných vlastností. Následně měly děti seřadit skupiny podle velikosti – tím si samy vyvodily sloupcové grafy.
Čtvercovou síť je taky možné označit čísly a písmenky, aby získaly souřadnice, a následně tvořily obrázky. Stejně lze vyvodit i pozici umístění konkrétní lentilky, kdy děti mají za úkol popsat cestu ke konkrétní pozici.
Na konci hodiny se procvičuje dělení tím, že si děti balení lentilek rozdělí a mohou je sníst ????
Další fotografie z projektu: Lentilky
Projekt V hlavní roli Slunce je skvělý tím, že se použití technologie podaří všem. Tím žáky motivuje a je skvělým „otvírákem“ hned na podzim. Práce probíhala ve skupině a každý člen skupiny měl nějakou roli. Následně pořídily fotografii, kterou měly za úkol uložit do tabletu a poslat na e-mail paní učitelce. Tím se děti naučily pracovat s aplikací e-mailu, porozuměly tomu, kam se fotografie ukládá a jak ji připojit ke zprávě.
Podobnou povahu měly projekty Zaměřeno na detail, kde úkolem bylo rozlišit celek a detail, nebo projekt Módní návrháři, kde děti pomocí kříd a listů vytvořily postavu, opět lze použít k procvičení odesílání e-mailu.
Důležitá oblast, kterou je třeba už na prvním stupni zmínit, jsou nebezpečí a nástrahy internetu. Následující odkazy jsou skvělými pomocníky, za kterými stojí odborníci na problematiku prevence.
Mezi další varianty, které můžete zkusit, patří např. Dráha ozobota, Studio Code nebo Hour of Code.
Na projekt Avatar aneb jak propojit informatiku s ostatními předměty lze využít volně přístupnou online aplikaci Avatar Maker. Cílem bylo zamyslet se nad popisem své osoby (jak se vidím sám, jak mě vidí ostatní). Aplikace funguje velmi intuitivně a výstupy lze přímo z aplikace odeslat vyučujícímu na e-mail. Následně lze avatara vytisknout a použít např. na figurální malbu – nabízí se téma poměru hlava – tělo. Výstupy pak lze dál použít k animaci nebo dalším úpravám.
Podívejte se na fotogalerii z projektu: Avatar
Projekt Pixel, megapixel – seznámení s pojmy žákům rozloží obrázky na jednotlivá barevná pole a tím ozřejmí, jak vlastně počítačová grafika funguje. Práce probíhala na pracovním listu a děti tvořily rukou. Další mezipředmětové propojení je možné s matematikou a geometrií. S dětmi si lze online vyhledat „rozpixelovaný“ obrázek a následně počítat kolik jak barevných polí bude potřeba apod. V projektu Tvoříme ve stylu Pixel Art pak žáci přímo tvořili vlastní obrázky, které si vymýšleli nebo vyhledali. Jejich úkolem bylo pak přenést reálný objekt do čtvercové sítě. Obrázky lze najít přes Google vyhledavač nebo např. v Canvě, do vyhledávacího pole stačí zadat „pixel art“.
Projekt Nuly a jedničky - převod z desítkové do dvojkové soustavy probíhá bez počítače a budete potřebovat jen pracovní list, který má předpřipravená pole 16, 8, 4, 2 a 1 pro grafické zobrazení čísla, a tabulku pro převod, díky které jednoduše zapíšete binární kód.
Projekt Naši předkové – mocniny dvojky / graf strom vycházel z úkolu spočítat, kolik máme předků, z kterého se jednoduše vyvodily mocniny dvojky. V rámci vlastivědy lze rovnou vytvořit svůj základní rodokmen pomocí grafu „strom“. Výstupem byl rodokmen vlastní a díle pak i rodokmen Karla IV. Rodokmen Přemyslovců pak lze použít na orientaci v této rodové linii a zadávat k němu další úkoly (např. přiřadit k jednotlivým panovníkům významné informace v podobě symbolu).
Projekt Orientace v tabulce, sloupce, řádky ukázal žákům jak pracovat se souřadnicemi. V mapě vytištěné na čtvercové síti např. určovali, odkud kam sahá konkrétní kraj. Dále lze hledat různé cesty apod.
Na podporu kreativity zaměřený projekt Tečka – The Dot vychází z anglického příběhu, který je ke zhlédnutí na YouTube. Každý žák měl nejdříve za úkol reprodukovat příběh česky a nakreslit vlastní „tečku“ (ústřední téma příběhu). Dále lze použít rozšířenou realitu a tečky rozpohybovat – k tomu skvěle poslouží aplikace Quiver.
Následovala i dramatizace příběhu a plakát, takže výstupy lze tvořit i v dalších vzdělávacích oblastech.
V projektu Kouzelné bylinky padla záludná otázka: Je bršlice kozí noha plevel, nebo léčivá bylina? S touto výzkumnou otázkou se žáci odebrali k internetovým vyhledavačům a vše, co našli, postupně zaznamenávali. Výtvarný výstup byl ozvláštněn použitím grafického válečku. Projekt neskončil u jedné bylinky, inspiraci lze najít například u příběhů Jany Burešové. Její Šaty utkané z kopřiv byly například skvělou evokací pro další úkol, kdy děti vyhledávaly, co na listech kopřivy způsobuje, že pálí.
Projekt Reflektor ohrožených zvířat vede k tvorbě knihy o ohrožených druzích zvířet ve světě i v ČR. Každý žák dostane vlastní list a podílí se tak na knize svým dílem. Před samotnou tvorbou se sledují motivační videa. Digitální technologie lze použít ve výtvarné výchově – promítnout obrázek lemura vede k motivaci malby, která se žákům snadno podaří.
Co je to diagram a jak to dětem na prvním stupni vysvětlit? Odpovědí byl projekt Muzikogramy. Třída se pustila do hudebního malování a vytvořila si diagram české státní hymny:
Projekt pak pokračoval návštěvou nahrávacího studia, kde byla možnost vidět, jak se zvuk zaznamenává a jak zaznamenaný v počítači vypadá.
Článek pro vás zpracovala Nela Skalová z Učitelnice.
Jsem učitelka 1. stupně ZŠ s bohatou praxí. Učit děti mě velmi baví a naplňuje. Mám moc ráda kreativitu, která se odráží v mé dlouholeté pedagogické práci. Podařilo se mi docílit mnoho hezkých výsledků a úspěchů. Za sebou mám velké množství spokojených a motivovaných dětí.
Zaměřuji se zejména na vnitřní, ale i vnější motivaci, učení zážitkem a prožitkem, často využívám projektové vyučování, které si sama vymýšlím s jasně stanovenými cíli výuky. Nejvíce se realizuji v nové informatice, hudební a výtvarné výchově.
Přečtěte si další tipy a nápady na výuku, která nenudí.
Umění psát je jednou z úplně základních dovedností, kterou se děti ve škole učí. Jak na to, aby psaní ve škole nebyly jen opisy, přepisy a diktáty, ale aby podněcovalo kreativitu, fantazii, posilovalo mnoho dovedností a aby děti zároveň bavilo?
Jak přizpůsobit výuku, aby podpořila každého žáka? Individualizace a diferenciace přinášejí způsoby, jak lépe reagovat na různé potřeby dětí a jak jim pomáhat rozvíjet schopnosti na maximum.
Halloween je mezi dětmi i dospělými velmi oblíbený svátek, který nejen na 1. stupni nabízí skvělou příležitost pro kreativní a zábavné učení. Může přinést spoustu radosti skrze jednoduché aktivity nebo didaktické hry spojené s tímto tajemným a kouzelným obdobím.
Každý čtvrtek vám pošleme newsletter s pečlivě vybranými tipy na hotové materiály, nápady do výuky, pozvání na webináře a speciální akce.